Regulamentul pentru organizarea Serviciului de Asistență Judiciară a Baroului Giurgiu – Anexă la Hotărârea Baroului Giurgiu nr. 5 din 11 iulie 2025

Anexă la Hotărârea Baroului Giurgiu nr. 5 din 11 iulie 2025.

BAROUL GIURGIU

Regulamentul pentru organizarea Serviciului de
Asistență Judiciară a Baroului Giurgiu

A. PRINCIPIILE ASISTENȚEI JUDICIARE
Art. 1. (1) Asistența judiciară și/sau extrajudiciară este asigurată de avocații care formulează opțiuni în acest sens și sunt înscriși în Registrul de asistență judiciară a Baroului Giurgiu de către Consiliul Baroului Giurgiu.
(2) Asistența judiciară și/sau extrajudiciară este coordonată de Decanul Baroului.
Art. 2. (1) Acordarea asistenței judiciare în cazurile prevăzute de lege se face numai ca urmare a unei comunicări scrise din partea instanței, a organului de urmărire penală sau a organului administrației publice locale, adresată Baroului și soluționată de SAJ, pe baza desemnării avocatului, prin intermediul Aplicației informatice achiziționată în acest scop (în continuare Aplicația), în condițiile prevăzute de Legea nr. 51/1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat, cu modificările și completările ulterioare(în continuare lege), de Statutul profesiei de avocat și de prezentul Regulament.
(2) Acordarea asistenței judiciare se realizează exclusiv pe baza delegației eliberată de SAJ.
Art. 3. Nici o împrejurare excepțională nu poate fi invocată pentru acordarea de asistență judiciară fără desemnarea din partea SAJ (solicitarea adresată în mod direct avocatului de către instanțe sau organe de urmărire și de cercetare penală, expirarea mandatului de arestare, amenințare cu aplicarea unei amenzi avocatului, etc.).

B. ORGANIZAREA SAJ
Art. 4. (1) Atribuțiile funcționarilor SAJ vor fi îndeplinte de unul sau mai mulți consilieri desemnați de Decan și de serviciul secretariat al Baroului Giurgiu.
(2) În condițiile în care volumul de activitate și mijloacele financiare ale Baroului vor permite, consiliul Baroului va putea decide cu privire la angajarea de personal în vederea realizării activităților SAJ.
Art. 5. Decanul are următoarele atribuții:
a) reprezintă SAJ în relația cu autoritățile, salariații SAJ și orice alte persoane;
b) aprobă cererile de asistența judiciară și extrajudiciară în condițiile legii;
c) emite dispoziții obligatorii în ceea ce privește organizarea SAJ;
d)soluționează plângerile formulate împotriva rezoluțiilor consilierilor care îl asistă.
Art. 6. Consilierii care asistă decanul au următoarele atribuții:
a) reprezintă SAJ în relația cu autoritățile judiciare în situații de urgență, când decanul este în imposibilitate de a își exercita această atribuție;
b) coordonează activitatea SAJ;
c) dispune aprobarea sau refacerea propunerii de repartizare a cauzelor întocmite de funcționarii SAJ;
d) propune aplicarea de sancțiuni pentru abaterile de la prevederile prezentului Regulament;
Art. 7. Serviciul secretariat al Baroului, SAJ au următoarele atribuții:
a) primesc, înregistrează și arhivează cererile de asigurare a asistenței judiciare și extrajudiciare;
b) primesc, înregistrează, arhivează și trimit spre competentă soluționare opțiunile, cererile, sesizările și propunerile beneficiarilor asistenței și ale avocaților;
c) eliberează delegațiile avocaților desemnați și le comunică acestora și instanței/organului de urmărire penală/administrației publice locale;
d) notifică avocații care au formulat opțiuni cu privire la desemnarea lor, la programarea pentru plata onorariilor cuvenite, la obligația de a depune referate explicative și comunică soluțiile date sesizărilor care privesc activitatea unui avocat;
e) păstrează în format informatic evidențele obligatorii pentru repartiții și pentru fiecare cauză în parte;
f) îndeplinesc orice alte atribuții date în sarcina lor prin prezentul Regulament sau dispuse de consiliul baroului, de decan sau consilierul delegat;
g) pentru fiecare delegație eliberată, secretarul responsabil cu activitatea de asistență juridică va actualiza baza de date corespunzătoare activității prestate prin adăugarea sumei reprezentând onorariul la totalul existent. În situația în care se va acorda onorariul parțial, la data depunerii referatului, baza de date se va reactualiza prin scăderea sumei ce nu a fost acordată ca urmare a admiterii parțiale a onorariului sau a neacordării acestuia, bază de date la care avocații SAJ au acces conform Legii nr. 51/1995;
h) pentru asigurarea unei proceduri transparente se va realiza trimestrial, pentru fiecare activitate, separat, raportul cu numărul de cauze de cauze și cu sumele reprezentând onorarii repartizate fiecărui avocat.
Art. 8. Consilierul delegat al SAJ are următoarele atribuții:
a) coordonează activitatea funcționarilor SAJ astfel încât să asigure permanența funcționării acestuia;
b) urmărește modul în care se îndeplinesc atribuțiile de serviciu;
c) face propuneri de soluționare a contestațiilor privind lista de opțiuni afișată;
d) centralizează și comunică consilierilor cererile, propunerile și sesizările avocaților, beneficiarilor asistenței și organelor solicitante;
e) solicită și primește referate, contestații și plângeri formulate de avocați sau de beneficiarii asistenței juridice;
f) întocmește periodic referate privind necesarul de achiziții, bugetul necesar bunei funcționari a SAJ și face propuneri privind eficientizarea funcționării serviciului;
g) întocmește corespondența SAJ cu cei care solicitantă, asistența avocațială și cu avocații desemnați;
h) îndeplinește orice alte atribuții date în sarcina lor prin prezentul Regulament sau dispuse de consiliul baroului, de decan sau consilierul delegat.

C. DOMENIILE ACTIVITĂȚII DE ASISTENȚĂ JUDICIARĂ
I. Asistența obligatorie
Art. 9. La cererea prealabilă și motivată a organelor de urmărire penală, SAJ va desemna unul sau mai mulți avocați în vederea asigurării asistenței juridice obligatorii, în funcție de existența unor interese contrare ale părților.
Art. 10. SAJ va desemna avocat potrivit Aplicației și, în funcție de data și ora pentru care s-a solicitat asistența judiciară, avocatul/avocații selectați de Aplicație vor fi contactați pentru a se evita imposibilitatea prezentării.
Art. 11. Avocații care au formulat opțiuni pentru acest domeniu al asistenței judiciare nu vor putea refuza nemotivat cauza repartizată.
Art. 12. Avocatul care își manifestă disponibilitatea de a asigura asistența obligatorie se va prezenta în fața organelor de urmărire penală în timp util pentru a asigura asistența obligatorie a învinuitului sau inculpatului, numai atunci când acesta nu este asistat de apărător ales sau în situațiile prevăzute de lege.
Art. 13. Dacă delegația avocatului desemnat încetează deoarece se asigură asistența juridică prin avocat ales, avocatul desemnat va comunica acest lucru Serviciului secretariat în vederea efectuării modificărilor în aplicație.
Art. 14. Dacă în cauza în care a fost desemnat avocatul se dispune conexarea acesteia cu o altă cauză în care suspectul sau inculpatul este asistat de avocat ales, delegația avocatului desemnat încetează de drept.
Art. 15. (1) În cazul în care s-a dispus arestarea preventivă a suspectului sau inculpatului, avocatul desemnat din oficiu la urmărirea penală poate formula cerere spre a fi încunoștințat despre orice acte de urmărire penală vor fi efectuate în cauză.
(2) În situația în care față de suspect sau inculpat se formulează propunere de arestare preventivă avocatul din oficiu care a asigurat asistența judiciară la urmărirea penală asigură asistența și în fața instanței competente cu soluționarea pe fond a propunerii de arestare preventivă.
Art. 16. Atunci când avocatul desemnat în faza de urmărire penală nu se poate prezenta la judecata privind propunerea de arestare preventivă va anunța în cel mai scurt timp secretariatul SAJ, ce va desemna un avocat care va asigura asistența juridică obligatorie în fața instanței competente.
Art. 17. În ipoteza în care cauza în care a fost desemnat apărător din oficiu este conexată altei cauze în care suspectul sau inculpatul este asistat de alt avocat din oficiu, suspectul sau inculpatul va fi asistat de primul avocat desemnat în cauză, mai puțin în situația în care acesta notifică SAJ cu renunțarea sa la mandat.
Art. 18. În ipoteza în care cauza înregistrează o disjungere, avocatul care a asigurat asistența juridică din oficiu are prioritate la desemnarea în cauza disjunsă.
Art. 19. (1) Numai ca urmare a unei solicitări prealabile și motivate a instanțelor de judecată, SAJ va desemna inculpatului/inculpaților, părții, persoanei vătămate câte un avocat din oficiu pentru fiecare parte.
(2) Se vor desemna avocați diferiți dacă se constată că în cauză sunt interese contrare în apărarea inculpaților.
Art. 20. Asistența judiciară prin avocat delegat încetează de drept în situația în care partea este asistată de avocat ales.
Art. 21. Dacă delegația avocatului desemnat încetează deoarece se asigură asistența juridică prin avocat ales, avocatul desemnat va comunica acest lucru Serviciului secretariat în vederea efectuării modificărilor în Aplicație.
Art. 22. Asistența judiciară din oficiu încetează de drept odată cu epuizarea fiecărei faze a cercetării judecătorești.
Art. 23. Referatele cu privire la asistența juridică asigurată în cauză vor fi depuse la SAJ.
Art. 24. Cauzele având ca obiect amânarea sau întreruperea executării pedepsei și înlăturarea sau modificarea pedepsei, precum și orice astfel de cauze vor fi repartizate conform principiilor enunțate anterior.

II. Asistența extrajudiciară și judiciară prin avocat în cadrul ajutorului public judiciar
Art. 25. (1) Asistența extrajudiciară acordă prin avocat desemnat de SAJ și constă în acordarea de consultații, formularea de cereri, petiții, sesizări, inițierea altor asemenea demersuri legale, precum și în reprezentarea în fața unor autorități sau instituții publice, altele decât cele judiciare sau cu atribuții jurisdicționale, în vederea realizării unor drepturi sau interese legitime.
(2) Asistența extrajudiciară se acordă având la bază o cerere formulată de către solicitant, la această cerere trebuind să fie anexate înscrisuri din care să rezulte situația financiară a acestuia (certificat fiscal, adeverință salariu, talon pensie, acte stare civilă, certificat de persoană cu handicap, alte acte din care să rezulte că venitul mediu net lunar este de natură să pună în pericol întreținerea sa sau a familie sale în condițiile determinate de normele legale). De asemenea, se va solicita beneficiarului o declarație pe propria răspundere din care să rezulte că în situația în care i se va îmbunătăți situația financiară este obligat să încunoștințeze SAJ, sub sancțiunea revocării, în tot sau în parte, a deciziei de acordare a asistenței judiciare, să achite cheltuielile făcute din momentul intervenirii schimbării.
Art. 26. Abrog.
Art. 27. (1) Avocații se vor desemna avându-se în vedere specializarea acestuia, complexitatea cazului, veniturile realizate la asistența judiciară.
(2) Cauzele se repartizează, cu precădere, tinerilor avocați.
Art. 28. Asistența extrajudiciară se acordă persoanelor fizice în situația în care solicitantul îndeplinește cumulativ condițiile prevăzute de lege.
Art. 29. Abrog.
Art. 30. Avocatul desemnat de decan să asigure asistența extrajudiciară în legătură cu un litigiu în curs pentru părți ale căror drepturi pot fi prejudiciate prin întârziere, își va limita activitatea la actele care nu suferă amânare și care întrerup cursul prescripției ori stingerii drepturilor sau al decăderii, după care partea va sesiza, de îndată, instanța în vederea încuviințării asistenței extrajudiciare. Se va aprecia inclusiv asupra activităților desfășurate în baza aprobării decanului.
Art. 31. În cursul judecății, SAJ va desemna un avocat care va asigura asistența judiciară numai pentru durata unei faze procesuale.
Art. 32. Asistența judiciară poate fi refuzată de avocatul desemnat numai dacă:
a) pretenția este vădit nejustificată sau inadmisibilă;
b) atunci când solicitantul a fost decăzut din dreptul de a beneficia de asistență judiciară.
Art. 33. Cererea de acordare a asistenței extrajudiciare se depune la SAJ al baroului și se soluționează în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării, prin decizie a decanului baroului sau de persoana desemnată de acesta, potrivit Statutului profesiei și prezentului Regulament.
Art. 34. SAJ aduce la cunoștința solicitantului numele avocatului desemnat și datele de contact aflate în evidențele sale.
Art. 35. Avocatul desemnat nu poate să fie substituit de un alt avocat înscris în Registrul baroului pentru acordarea asistenței extrajudiciare și judiciare, decât cu aprobarea decanului baroului sau a consilierilor SAJ.
Art. 36. În situații excepționale, dacă asigurarea asistenței judiciare implică activități desfășurate pe raza altui barou, avocatul desemnat este obligat să anunțe, în scris, conducerea SAJ, care, prin decanul baroului, va anunța, în termen util decanul baroului în raza teritorială a căruia se asigură asistență judiciară.
Art. 37. La cererea justificată a avocatului care asigură asistența judiciara, avocatul desemnat poate fi înlocuit de conducerea SAJ numai în situații temeinic motivate, și cu aprobarea decanului baroului.
Art. 38. Persoana căreia i s-a acordat asistență judiciară și avocatul desemnat(în situația în care are cunoștință) să asigure asistența judiciară sunt obligate să încunoștințeze SAJ cu privire îmbunătățirea situației materiale a beneficiarului asistenței.
Art. 39. Tipul și volumul activității desfășurate de avocat se certifică printr-un referat scris în condițiile prevăzute de Protocolul încheiat între U.N.B.R., Ministerul Justiției și Ministerul Public.
Art. 391 În situația în care s-a dispus de către instanță numirea unui curator special, potrivit dispozițiilor art. 58 și art. 167 c. pr. civ., emiterea delegației de către SAJ se va face doar după achitarea onorariului cuvenit curatorului.
D. REPARTIZAREA CAUZELOR
I. Principii
Art. 40. Principiul fundamental al funcționarii SAJ îl constituie asigurarea asistenței judiciare prin desemnarea prealabilă a avocatului potrivit criteriilor prevăzute în prezentul Regulament.
Art. 41. În vederea asigurării unei asistențe efective și de calitate, Baroul stabilește ca principiu fundamental repartizarea în mod echitabil a cauzelor pentru fiecare avocat participant la această activitate, pentru fiecare modul în parte.
Art. 42. Asistența judiciară va fi asigurată numai în urma desemnării prealabile de către SAJ, pe baza delegației eliberate în prealabil efectuării asistenței.
Art. 43. Asistența juridică ce urmează a fi asigurată în penitenciare, locuri de deținere și în afara localității de reședință în raza căreia asigură asistența obligatorie va fi repartizata avocaților care au formulat opțiuni în acest sens.
II. Opțiunea
Art. 44. Opțiunea reprezintă manifestarea de voință și angajamentul avocatului de a asigura asistența juridică în cauzele în care va fi desemnat.
Art. 45. Opțiunea va cuprinde datele de identificare ale avocatului, coordonatele de contact, specificarea domeniului de activitate pentru care optează, mențiunea că a luat cunoștință de dispozițiile prezentului Regulament.
Art. 46. Pentru actualizarea Registrului SAJ pentru anul următor, până la data de 15 septembrie a fiecărui an, avocații interesați să asigure asistența juridică obligatorie ori asistența avocațială prevăzută în cadrul ajutorului public judiciar sau în alte prevederi legale vor formula la SAJ opțiuni scrise pe care le vor depune personal sau prin orice mijloace de comunicare la distanță (fax, e-mail, curierat rapid), apte să asigure primirea opțiunii în termen și să asigure dovada în acest sens.
Art. 47. Secretariatul – SAJ va centraliza opțiunile formulate.
Art. 48. Lista tuturor opțiunilor centralizate va fi afișată la sediul Baroului cel mai târziu la 30 septembrie în fiecare an și va putea fi contestată de autorii opțiunilor nemenționate sau incomplet menționate în lista centralizatoare, în cel mult două zile de la afișare.
Art. 49. Contestațiile vor fi colectate de secretariatul – SAJ eliberându-se dovadă în acest sens și vor fi soluționate de consiliul baroului în prima ședință a consiliului, după expirarea termenului de depunere a contestațiilor. Lista completată după soluționarea contestațiilor, va fi publicată și va constitui Registrul de asistență judiciară al baroului.
Art. 50. Consiliul Baroului poate hotărî ca opțiunile avocaților să fie făcute și pe parcursul anului și pentru o perioadă mai scurtă. Decizia Consiliului Baroului vor stabili termenele de depunere a opțiunilor, contestarea listelor centralizatoare și afișarea acestora, cu respectarea regulilor prevăzute în cuprinsul prezentului Regulament.
Art. 51- 54 Abrog.
III. Evidența
Art. 55. SAJ va ține evidența repartizărilor cauzelor, după numele sau denumirea părții asistate, după numărul de înregistrare al cauzei la organul competent și după numele avocatului desemnat în cauză.
Art. 56. Evidențele vor fi ținute pe suport informatic. Consultarea acestora de către orice avocat interesat este permisă.
Art. 57. Onorariile încasate ca urmare a asigurării asistenței juridice din oficiu sau a desemnării în vederea asigurării asistenței judiciare, extrajudiciare sau prevăzută în legi speciale sunt informații de interes public.

D. DREPTURILE ȘI OBLIGAȚIILE AVOCAȚILOR CARE ASIGURĂ ASISTENȚA JURIDICĂ DIN OFICIU SAU GRATUITĂ

Art. 58. Secretariatul – SAJ va întocmi un dosar de opțiuni al fiecărui avocat.
Art. 59. Pentru activitatea profesională desfășurată în cauzele în care au fost desemnați, avocații au dreptul la onorariu conform plafoanelor stabilite prin Protocolul încheiat între U.N.B.R. și Ministerul Justiției.
Art. 60. Avocații au dreptul să formuleze plângeri și contestații împotriva actelor și dispozițiilor secretariatului – SAJ, ale consilierilor și ale decanului.
Art. 61. Avocații au obligația să participe la acțiunile de pregătire profesională special organizate pentru îmbunătățirea standardelor de realizare a activităților specifice asistenței judiciare sub forma asistenței avocațiale.
Art. 62. Avocații au obligația să fie asigurați pentru răspundere profesională și să depună periodic la dosarul profesional o copie a asigurării încheiate sau a înnoirii acesteia, în condițiile prevăzute în Statutul profesiei de avocat.
Art. 63. Avocații care au formulat opțiune pentru asistența juridică într-un domeniu de activitate nu pot refuza nemotivat desemnarea notificată prin orice mijloace de SAJ.
Art. 64. Avocații care au formulat opțiune pentru asistența juridică într-un domeniu de activitate au obligația de a se asigura ca mijloacele de comunicare indicate în opțiune să fie în permanentă stare de funcționare și în caz contrar să notifice de îndată această împrejurare SAJ, indicând mijloace alternative de contactare.
Art. 65. Abrog.
Art. 66. Avocații desemnați sunt datori să studieze temeinic cauzele care le-au fost încredințate, să se prezinte la fiecare termen la instanțele de judecată sau la organele de urmărire penală ori la alte instituții, conform mandatului încredințat, să manifeste conștiinciozitate și probitate profesională, să pledeze cu demnitate față de judecători și de părțile din proces, să depună concluzii scrise sau note de ședință ori de cate ori natura sau dificultatea cauzei cere aceasta ori instanța dispune în acest sens.
Art. 67. Avocații nu pot asista sau reprezenta părți cu interese contrare în aceeași cauză sau în cauze conexe. În asemenea situații avocații desemnați sunt obligați să încunoștințeze SAJ pentru a lua măsurile ce se impun, în sensul înlocuirii acestora sau al desemnării unor avocați suplimentari în cauză, care să asigure apărarea celor aflați în conflict de interese.
Art. 68. Avocatul care acordă asistență judiciară, extrajudiciară, specială sau din oficiu nu are dreptul să primească de la cel asistat sau reprezentat o remunerație sau alte mijloace pentru acoperirea cheltuielilor, cu excepția situației când s-a convenit încheierea unui contract de asistență juridică.

Art. 681 (1) Referatele pentru decontarea onorariilor din activitatea SAJ se vor depune la sediul Baroului până pe data de 20 a lunii în curs, prin consemnare personală sub semnătură în Registrul de evidență a datei de depunere, a numărului de referate și a sumei totale; Referatele care nu au fost înscrise în Registrul de evidență nu vor fi înaintate pentru decontare.
2) Referatele depuse după data de 20 se vor înainta la plată în luna următoare.
F. RĂSPUNDERI ȘI SANCȚIUNI
Art. 69. Fapta decanului, consilierului sau avocatului referent care cu rea credință își îndeplinește necorespunzător sau nu își îndeplinește obligațiile ce îi revin în temeiul prezentului Regulament constituie abatere disciplinară gravă.
Art. 70. Constituie abatere disciplinară:
a) îndeplinirea cu întârziere a obligației de a asigura asistența prin avocat ca formă a asistenței judiciare săvârșită cu rea credință sau din neglijență;
b) omisiunea avocatului de a notifica SAJ schimbarea datelor de contact (adresa sediului profesional, telefon, fax, e-mail, etc.) la care urmează să fie anunțat pentru desemnarea ca avocat delegat;
c) refuzul nemotivat de a asigura asistența, ca urmare a desemnării;
Art. 71. Constituie abatere disciplinară gravă:
a) neîndeplinirea cu rea credință ori din neglijență a obligației de a notifica SAJ și instanța competentă cu privire la imposibilitatea de prezentare;
b) asigurarea asistenței avocațiale ca formă a asistenței judiciare sau extrajudiciare, ori efectuarea apărării în cazurile în care apărarea este obligatorie fără desemnarea avocatului prin eliberarea prealabilă a delegației de către SAJ;
c) refuzul nemotivat al avocatului de a asigura asistența avocațială pentru care a formulat opțiune.
Art. 72. Abaterile disciplinare se sancționează în conformitate cu prevederile legii și ale Statutului profesiei de avocat, iar Consiliul Baroului poate dispune, în raport cu gravitatea acestora, suspendarea dreptului de a figura în Registrul de asistență judiciară până la pronunțarea unei soluții de către comisia de disciplină a baroului.
Art. 721
1) Următoarele fapte sunt sancționate în mod direct de Consiliul Baroului Giurgiu:
a) lipsa nejustificată a avocatului de la cauzele pentru care a fost desemnat se sancționează cu suspendarea de la SAJ de la 1 la 6 luni;
b) înțelegerile făcute de avocat cu organele de urmărire penală pentru a desfășura activități atunci când sunt desemnați pentru a asigura permanența SAJ se sancționează cu suspendarea de la SAJ de la 3 la 9 luni.
c) refuzul nejustificat al unui avocat de a prelua de trei ori, consecutiv, desemnări în cadrul Serviciului de Asistență Judiciară (S.A.J), constituie abatere de la obligațiile profesionale privind participarea la S.A.J, fiind sancționată cu suspendarea avocatului din registrul S.A.J. pe o perioadă cuprinsă între 1 și 4 luni.
2) Sancțiunile se aplică gradat, iar pentru abateri repetate limitele sancțiunilor se majorează cu o treime.

G. DISPOZIȚII FINALE ȘI TRANZITORII
Art. 73. Prevederile prezentului Regulament se completează cu dispozițiile Legii nr. 51/1995, modificată și completată, cu ale Statului profesiei de avocat și cu cele ale normelor procesuale.
Art. 74. În aplicarea prezentului Regulament Consiliul Baroului poate emite norme metodologice obligatorii privind conținutul opțiunii, conținutul referatelor, condițiile de formă și conținut ale cererilor de asistență juridică, ale proceselor verbale, sesizărilor și notificărilor întocmite de consilierii și funcționarii SAJ sau ale avocaților desemnați să asigure asistența juridică din oficiu, precum și în orice alte probleme privind activitatea SAJ, cu respectarea dispozițiilor Legii nr. 51/1995, pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat.
Art. 75. SAJ informează trimestrial Consiliul Baroului în legătură cu desfășurarea activității de asistență judiciară și operațiunile financiare, inclusiv cu privire la cheltuielile reclamate de organizarea și funcționarea serviciului, prevăzute în buget distinct conform art. 166 alin. 3 din Statutul profesiei de avocat.
Art. 76. Prezentul Regulament se afișează pe site-ul Baroului Giurgiu.


Descarcă Regulamentul fișier DOCX / PDF